26 febrer de 2013 a les 12:12

Ajuntament i productors fan un balanç positiu del primer any d’aplicació de la marca “Ceràmica de la Bisbal”

||

L’Alcalde de la Bisbal d’Empordà, Òscar Aparicio, i el regidor de Promoció de la Ciutat,  Xavier Dilmé, van presidir ahir l’acte institucional convocat amb els productors ceramistes que estan adherits a la marca ceràmica de la Bisbal per fer un balanç del primer any de funcionament de la marca que ha impulsat l’Ajuntament de la Bisbal i fer entrega dels diplomes acreditatius.

La marca, propietat de l’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà, és un distintiu d’origen protegit a nivell de la Unió Europea que serveix per individualitzar, personalitzar i reconèixer els productes ceràmics elaborats a la Bisbal. Aquesta marca d’autenticitat, és gravada o marcada pels productors locals en qualsevol tipus de producte ceràmic (artístic i decoratiu, terrissa, rajoleria, material de bòbila, revestiments i paviments). Un Consell Regulador, integrat per representants municipals i empresarials, és qui vetlla pel bon ús de la marca i pel foment de la qualitat dels productes emparats per aquest distintiu.

El regidor de Promoció de la Ciutat, Xavier Dilmé, va destacar la importància que sector públic i privat anat de la mà hagin pogut fer realitat un projecte llargament reivindicat: “tots hem fet un esforç important per prestigiar la nostra ceràmica com a producte però també com a element transversal de promoció de la Bisbal”. Dilmé va afegir que “encara ens queda camí per córrer, per ampliar el nombre de les empreses adherides i continuarem treballant per fer actuacions atractives que facin veure als que encara no hi són que val la pena ser-hi”. Segons ell, “la ceràmica de la Bisbal és un producte de qualitat, el sector continua sent molt important per a l’economia de la ciutat i la seva subcomarca, i dinamitzant la marca estem ajudant a dinamitzar l’economia, que és la feina que ens toca fer a les administracions en temps complicats com els actuals”.

El projecte de la marca ceràmica de la Bisbal, ha permès que l’administració municipal i els sectors empresarials vinculats a la ceràmica s’uneixin per promoure el producte genuí que distingeix i posa en valor la Bisbal i el seu entorn.  Actualment, la Bisbal i els seus entorns són un centre ceràmic de referència internacional integrat per un total de 45 fabricants i prop de 25 comerços. El seu conjunt formen un clúster de pes en l’economia del territori que genera, tot i la situació econòmica, un volum de llocs de treball important. Segons dades obtingudes amb les diferents visites tècniques a les empreses adherides al projecte, es conclou que el 57% de la ceràmica de la Bisbal es ven a Catalunya (principalment als punts de venda de la Bisbal i de les zones turístiques del país), un 17% a l’Estat espanyol, un 18% a Europa (principalment a França, Gran Bretanya, Holanda i Bèlgica),  i el 8% restant a altres mercats com ara Rússia, els Estats Units, Austràlia i Canadà, entre d’altres. Es dóna la circumstància que alguns fabricants venen la seva producció en un 90% als mercats internacionals.

El primer any de desenvolupament de la marca Ceràmica de la Bisbal ha comptat amb la programació d’una campanya de comunicació, difusió i comunicació que ha estat subvencionada  en un 70% pel Servei d’Ocupació de Catalunya en el marc dels programes de desenvolupament local, i finançada amb càrrec als fons provinents del Servei Públic d’Ocupació Estatal del Ministeri de Treball i Immigració. Aquesta campanya ha realitzat diferents actuacions de comunicació sota el lema “L’autèntica”, i amb una gràfica que representa el ventall de colors i textures que ofereix la ceràmica feta a la Bisbal. La promoció ha comptat amb un pressupost de poc més de 17.000€.

Pel que fa al balanç del primer any d’aplicació de la marca ceràmica de la Bisbal ens trobem que hi ha 14 empreses productores adherides  que representen el 35% del total d’empreses del sector a la zona de la Bisbal, cosa que fa que la producció d’aquestes empreses ja surti amb la marca gravada o incorporada en el packaging. El punt fort en aquests moments és que actualment la marca compta amb representació de tots els sectors ceràmics de la Bisbal, ja que s’han adherit empreses de ceràmica decorativa i artística, terrisseria, jardineria i de paviments.

La importància de la ceràmica esdevé evident també pel volum de comerços de ceràmica presents a la població. Així, el projecte també incorpora els punts de venda de ceràmica com a impulsors de la marca ceràmica de la Bisbal. Actualment, un total de 15 comerços s’han adherit al projecte que representen un 60% del total.

Llistat empreses adherides:

Productors

– Lluís Puigdemont (R101)
– Vilà Clara Ceramistes (R102)
– Cerámicas Yuma SL (R103)
– Rulduà Ceràmica (R104)
– Ceràmiques Aparicio (R105)
– Cerámica Ferrés SA (R106)
– Industrial Ceràmica Bosch SA (R107)
– Ceràmica Planas Marquès (R108)
– Rogenca Ceramista (R109)
– Fsc. Figueras i Fills S.L. (R110)
– Ceràmiques EST (R111)

– La Ponderosa (R112)
– Joan Torres Arjona (R113)
– Taller Ceràmica Ca l’Eloi (R114)

Comerciants

– Vilà Clara Ceramistes (R401)
– Rulduà Ceràmica (R402)
– El Rissec Valls i Llenas SL (R403)
– Ceràmica Bosch SA (R404)
– La Botiga (R405)
– La Bisbal Art (R406)
– El Talleret (R407)
– Katy Ceràmiques (R408)
– Rogenca Ceramista (R409)
– Ceràmiques de la Bisbal Fang (R410)
– Fsc. Figueras i Fills S.L. (R411) 
– Ceràmiques Nadal (R412)
– Ceràmiques Planas Marquès S.L. (R413) i (R414)
– Ceràmica Josep Torres (R415)
– Ceràmica El Càntir