L’Àrea de Desenvolupament Local de l’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà, conjuntament amb l’Institut d’Educació Secundaria de la Bisbal d’Empordà, ha iniciat el projecte d’apadrinament de monuments i espais públics, que té la intenció de realitzar-se cada curs escolar. El treball de l’Agent d’Ocupació i Desenvolupament Local (AODL) de promoció econòmica i patrimoni ha estat la coordinació de tot el projecte. L’objectiu d’aquest projecte és que els nois i noies del municipi aprenguin a conèixer i, sobretot, a estimar, els seus monuments a partir d’un treball directe que els permeti tenir coneixement de la seva història i plantejar propostes de millora i conservació dels mateixos.
Els alumnes de 3r d’ESO de l’IES la Bisbal, van iniciar el mes de gener el projecte d’apadrinament de monuments, en el marc de l’educació per a la ciutadania. El primer monument que s’ha apadrinat ha estat la plaça Benet Mercader just davant l’església de la Pietat, al nucli antic del municipi. El procés d’Apadrinament de monuments s’ha iniciat amb una visita guiada a l’espai de la plaça Benet Mercader individual a cada un dels quatre cursos de 3r d’ESO que hi ha participat. També es va visitar, l’església de la Pietat, que té l’accés i façana principal en aquesta plaça i és un edifici de propietat municipal, catalogat com a Bé Cultural d’Interès Local.
Posteriorment, els alumnes de 3er d’ESO de l’IES la Bisbal han fet diverses visites pel seu compte a l’espai, dibuixant amb detall els elements més singulars i enquestant als veïns i ciutadans que passaven per la plaça. Aquesta tasca ha facilitat als alumnes la presa de decisions pel que fa als aspectes que calia millorar de la plaça: canviar el bust del pintor Benet Mercader, millorar la font, augmentar el nombre de papereres, col·locar-hi jardineres, millorar la il·luminació de la façana de l’església de la Pietat, entre d’altres.
Aquestes millores han estat presentades per cada grup, via instància, a l’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà, on l’alcalde, el Sr. Lluís Sais, i el regidor de Desenvolupament Local, el Sr. Àngel Planas, han rebut a cada curs de forma individualitzada, a la sala de plens i han escoltat les seves propostes. Aquestes propostes han estat estudiades a nivell tècnic per part de la diferents àrees de l’Ajuntament i també han passat pel Consell Municipal de Patrimoni local.
Les millores implementades han estat: S’ha canviat el bust de terra cuita en baix relleu del pintor Benet Mercader perquè estava trencat. S’han instal·lat jardineres a la plaça, perquè els escolars mitjançant una enquesta als veïns de la zona, han constatat que la gent ensopegava amb el canvi de nivell de la plaça i el carrer. S’ha col·locat una tarja commemorativa, on s’explica el context històric de la plaça, una breu biografia del pintor Benet Mercader i es deixa constància de la realització del projecte d’apadrinament de monuments. Per altra banda, l’ajuntament està treballant en la millora de la font, ja que el sortidor està disposat molt avall i no permet veure-hi aigua, sense tenir que agenollar-se al terra.
Aquestes millores es varen presentar en un acte de cloenda festiu del projecte a la plaça de Benet Mercader el dia 18 de juny de 2009 amb els 125 alumnes que han participat el projecte. La celebració va acabar amb un toc festiu dedicat especialment als alumnes participants en el projecte. És va oferir un petit refrigeri, amenitzat per l’actuació en directe del cantant bisbalenc Miquel Abras.