25 març de 2024 a les 16:56

Més de 300 persones assisteixen a la Passió de la Bisbal d’Empordà al Teatre Mundial

Després de passar per la Sagrada Família de Barcelona el 9 de març per oferir un tastet a l’acte de presentació de la temporada de la Federació Catalana de Passions, ahir la Passió de la Bisbal d’Empordà va tornar al Teatre Mundial. I va fer-ho omplint novament l’equipament amb més de 300 persones entre el públic. A través d’aquesta publicació es poden visualitzar imatges de l’actuació cedides per l’Anna Pascual.

L’any passat es recuperava la peça del segle XVIII per primera vegada. El Franquisme la va prohibir ara fa 81 anys. El 14 de març del 1943 a la tarda s’havia de representar La Passió a la Bisbal d’Empordà. Era la primera vegada que es feia des d’abans que esclatés la Guerra Civil -tot i que la tradició es remunta al segle XVIII- i el municipi s’hi va bolcar de ple. Només una hora abans de l’estrena, amb les entrades venudes, el vestuari i els decorats a punt, la Guàrdia Civil es va presentar al Teatre Principal amb un telegrama del governador civil prohibint-la. Entre els motius: que era en català i estava basada en els evangelis apròcrifs.

Es té constància que es representava al municipi des del segle XVIII i que, a partir del 1850, es va començar a fer al Teatre Principal, que es va cremar l’any 1970. L’últim cop que es va fer va ser l’any 1932 i amb la Guerra Civil la tradició va quedar truncada. L’any 1942 un grup de bisbalencs que l’havien fet als anys 30 es van engrescar a reprendre-la. No tenien tot el text però al teatre s’hi guardaven els decorats. Va ser llavors quan va entrar en escena Maria Gispert, coneguda com la Maria de la impremta. Amb l’objectiu de recuperar el text, va fer passar un a un els actors vius perquè li dictessin el seu paper i així poder reescriure i adaptar-la, en part, a les normes de Pompeu Fabra. Amb la feina a mig fer, van localitzar una copia del 32 i va acabar de completar-ho.

Les partitures de Josep Canet
L’any 2009 Albert Morcillo, musicòleg i exdirector del Cor Carreras Dagas, estava preparant la seva tesina sobre Joan Carreras i Dagas quan consultant el fons Canet de l’Arxiu Comarcal del Baix Empordà va localitzar les partitures originals dels Pastorets i de la Passió de la Bisbal de Josep Canet, el fundador de La Principal de la Bisbal. La troballa el va trasbalsar i li ho va comentar a Bassa, que dirigeix els Pastorets. Arran d’aquesta troballa, pel que fa a la música, el Cor Carreras Dagas, ajudat per cantaires d’altres corals i solistes, i dirigits pel seu director David Granato, va interpretar les cançons corals i solos que seran tocades novament per una orquestra de deu músics.