28 novembre de 2013 a les 18:32

Resultats de l’actuació de neteja del Daró

Aquest dissabte 23 de novembre al matí es va realitzar una acció de neteja i sensibilització sobre l’abandonament de residus al riu Daró al seu pas per la Bisbal d’Empordà. Una vintena de voluntaris i voluntàries van netejar durant dues hores la llera del riu al costat de l’arbreda d’en Puig Vidal desembrutant dues tones de residus.

La varietat dels residus trobats en aquesta zona va ser molt elevada (runa, envasos, mobiliari, productes de la llar…). Tot plegat evidencia la problemàtica de l’abandonament dels residus al nostre entorn i el seu impacte tant a nivell paisatgístic i de contaminació com del malbaratament de recursos naturals que suposa una mala gestió de les nostres deixalles.

A nivell d’impactes i contaminació de l’entorn natural, el riu Daró atresora una rica diversitat faunística i unes excel·lents formacions de vegetació de ribera, raons per les quals és considerat dels rius més ben conservats de Catalunya, per això està inclòs a la Xarxa Natura 2.000. Malgrat tot,  tal com es va evidenciar el passat dissabte, encara hi ha abocaments incívics de residus sense control en els seus marges que en malmeten el seu estat.

També el massís de les Gavarres es veu afectat per aquests actes: segons dades del Consorci de les Gavarres i el cos dels agents rurals, durant el passat any es van detectar més de 60 abocaments incontrolats.

Aquesta acció de neteja ha estat promoguda per l’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà i la Fundació per a la Prevenció de Residus i el Consum Responsable, amb el suport del Consorci de les Gavarres i s’ha emmarcat en les activitats de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus.

Amb aquesta iniciativa lúdica i participativa s’ha engegat la campanya La Bisbal Desembruta – Convertim els residus en recursos”, que es desenvoluparà al municipi durant els propers mesos. Aquesta és la primera campanya de sensibilització ambiental en crear un mapa virtual i en temps real de punts d’abandonament de residus en un terme municipal català. Tothom que vulgui podrà participar, tal com es va fer dissabte, identificant punts d’abandonament de residus a través de la web catala.desembasura.org o mitjançant les aplicacions de la campanya per a IOS i Android, ja sigui al nucli urbà o a l’entorn natural.